The residue of The spread of a crack is halted by a hole is a presentation of the interrupted artistic process developed in the social, historical and physical space of the TIN-collection: the theatre collection of the Allard Pierson Collections in the IWO boekendepot.
The spread of a crack is halted by a hole is een presentatie van het onderbroken proces dat in de sociale, historische en fysieke ruimte van de TIN-collectie is ontwikkeld: de theatercollectie van Allard Pierson-collecties in het IWO-boekendepot.
March 25 - April 25, 2020
at M4gastatelier
On the 15th of March, you would have been invited to enter our process. At 17:00
we would have opened our collective studio at M4gastatelier, from there, we
intended to descend to the Marmeren Hal to perform a prelude of the performative
tour: Sightless Seeing#5: Rehearsing the Archive.
Sarah van Lamsweerde, Leroy de Böck, curators Anastasija Pandilovska and Marjoca
de Greef and conservation specialists Julia Hartendorp and Gonneke Janssen
practiced and intimately worked together. Leroy counted his steps to find his
way in the depot. Julia’s hand was his tool to touch the fragile objects in the
collection. Anastasija and Marjoca produced a model of the depot, so Leroy could
practice at home as well. The cooperation moved beyond the boundaries of
professional expertise and knowledge and transformed our relationships. Working
towards the opening of the exhibition, the spread of COVID-19 interrupted the
process and steered our movements in different directions. The preparations,
rehearsals, handiwork, deliberations and reflections are compressed and dehydrated.
It is the residue of our process that is presented.
In the live exhibition, no external audience was allowed, just the passer-through
and resident of Tetterode could conceive the presentation. The residue of The
spread of a crack is halted by a hole showed that there would have been an
exhibition.
Op 15 maart zou je uitgenodigd zijn om deel te nemen aan ons proces. Om 17:00 uur
zouden we ons collectieve atelier in M4gastatelier geopend hebben, van daaruit
zouden we naar de Marmeren Hal afgedaald zijn om een prelude van de performance
Sightless Seeing#5: Rehearsing the Archive bij te wonen.
Sarah van Lamsweerde, Leroy de Böck, curatoren Anastasija Pandilovska en
Marjoca de Greef en conserveringsspecialisten Julia Hartendorp en Gonneke
Janssen oefenden en werkten nauw samen. Leroy telde zijn stappen om zijn weg
te vinden in het depot. Julia's hand functioneerde als Leroy's gereedschap om
de kwetsbare objecten in de collectie aan te raken. Anastasija en Marjoca
maakten een model van het depot, zodat Leroy ook thuis kon oefenen. De
samenwerking ging verder dan de grenzen van de professionele expertise en
kennis en transformeerde onze relaties. In de aanloop naar de opening van
de tentoonstelling onderbrak de verspreiding van COVID-19 het proces.
De voorbereidingen,
de repetities, het handwerk, de beraadslagingen en de reflecties zijn in
deze tentoonstelling samengeperst en ingedroogd. Het is het residu van ons
proces dat wordt gepresenteerd.
In de tentoonstelling werd geen extern publiek toegelaten, alleen de
voorbijganger en bewoner van Tetterode kon de presentatie bezoeken.
Het residu van The spread of a crack is halted by a hole laat zien dat
er een tentoonstelling zou zijn geweest.
Suns and Stars
at M4gastatelier
Da Costakade 158
1053 XC Amsterdam