Suns and Stars
Persistent Traces from Heritage to Come
 
The book was developed in the context of the program Collective Domain of Cultural Memory. Ivana Bago, Natasa Bodrozic, Yane Calovski, Lucy Cotter, Marjoca de Greef and Anastasija Pandilovska.
Het boek kwam tot stand in de context van het programma Collective Domain of Cultural Memory. Ivana Bago, Natasa Bodrozic, Yane Calovski, Lucy Cotter, Marjoca de Greef en Anastasija Pandilovska
May, 2020
Published by Suns and Stars Amsterdam, 2020.
Buy the book here!
 
Persistent Traces from Heritage to Come

Persistent Traces from Heritage to Come

Persistent Traces from Heritage to Come

Persistent Traces from Heritage to Come

Persistent Traces from Heritage to Come

Persistent Traces from Heritage to Come

Persistent Traces from Heritage to Come

Persistent Traces from Heritage to Come

Persistent Traces from Heritage to Come

Persistent Traces from Heritage to Come

 
Printed before completing the project, this book cannot be seen as a conclusion. Instead it is a trajectory, a dendritic trail through the artistic practices and methods that were involved in the process of its becoming. The book spatially connects questions derived from three different geographies.
Collective Domain of Cultural Memory (CDCM) is a collaboration by Press to Exit Project Space (North Macedonia), Loose Associations (Croatia), and Suns and Stars (the Netherlands). The project is taking place in Skopje, Split, and Amsterdam from 2018 through 2020. In order to make space for discussing new ways of relating to and understanding cultural heritage, CDCM departs from three local cases in which each of the partner organizations have invested independently for years: a critical reflection on and examination of the protection of modernist architecture from the second half of the twentieth century in Croatia; a proposal for a more dissociative logic of archiving in a context of institutional neglect of modern architectural heritage in post-socialist North Macedonia; and an exploration of unorthodox approaches to cultural heritage collections in the Netherlands. These approaches are connected by how they deal with cultural heritage through artistic practices. Any discussion regarding cultural heritage draws attention to the sociopolitical and cultural tendencies of the specific period from which the heritage originates as well as those of the present moment. Critical artistic practices open up possibilities for nonlinear perceptions of history. This allows us to recognize the discrepancies between the past and the present and to consider the multiplicity of viewpoints within them. Some of the texts collected in this book represent empirical and theoretical explorations of artistic practices dealing with heritage, while others emphasize the political context in which the relations between heritage and artistic practices emerge, suffer, survive, or bloom. They all offer alternative understandings of cultural heritage in Europe in today’s transitional times.
Each partner organization invited a writer; prominent and meaningful voices in the fragmented and wandering discourse of artistic affiliations with cultural heritage. Slobodne veze invited Ivana Bago; Press to Exit Project Space invited Jovanka Popova; Suns and Stars invited Lucy Cotter. Their contributions bring new light to the ongoing project.
Het boek ging naar de drukker voordat het project was afgerond, en is daarom geen conclusie, maar deel van het traject. Het verbindt interdisciplinaire relaties met cultureel erfgoed uit drie verschillende geografieën: Split, Skopje, en Amsterdam. CDCM is een samenwerking van Slobodne Veze (HR), Press to Exit Project Space (MK) en Suns and Stars en gaat uit van drie lokale cases waarin elk van de partnerorganisaties jarenlang zelfstandig heeft geïnvesteerd:
een kritische reflectie op, en onderzoek naar de bescherming van modernistische architectuur uit de tweede helft van de twintigste eeuw in Kroatië; een voorstel voor een meer associatieve wijze van archivering in een context van institutionele verwaarlozing van architectonisch erfgoed in het post socialistische Noord-Macedonië; en een verkenning van onorthodoxe benaderingen van culturele erfgoedcollecties in Nederland.
Deze cases zijn verbonden, omdat ze alledrie hun grondslag vinden in kunstenaarspraktijken met een intrinsieke relatie tot cultureel erfgoed. Zowel het socio-politieke en culturele klimaat waaruit een erfgoedobject afkomstig is als die van het huidige moment spelen een rol in elke discussie over erfgoed. Kritische kunstenaarspraktijken openen mogelijkheden voor niet-lineaire percepties van de geschiedenis en tonen daarmee een veelheid aan perspectieven.
Elke partnerorganisatie nodigde een schrijver uit; prominente en betekenisvolle stemmen in het gefragmenteerde, maar groeiende discours over artistieke relaties met cultureel erfgoed. Slobodne Veze nodigde Ivana Bago uit. Zij beschrijft in “Surviving Generation: Yugoslavism, Failure, and the Reserve of Yugoslav History” hoe “Yugoslavism” tot uitdrukking komt in post Joegoslavische geschiedschrijving en kunst.
Jovanka Popova, uitgenodigd door Press to Exit Project Space, bespreekt in "Hey, What do We Have to Lose? Artistic Process between Activism and the Archival", de tentoonstelling met dezelfde naam, waarvan zij de curator was.
En Suns and Stars nodigde Lucy Cotter uit. Zij bespreekt in "Unknowing Culture" hoe kunstenaars de mogelijkheid creëren om te verblijven in een ruimte van het niet-weten.
Edition: 300
76 Pages, 170x240 mm
Printed by Drukkerij Raddraaier SSP, Amsterdam
Published by Suns and Stars
Amsterdam, 2020
Price: €19